Czwartek, 21 listopada 2024 r., imieniny Janusza, Marii, Konrada

Pogotowie Reporterskie

Rozważasz opony całoroczne? Sprawdź, czy model wielosezonowy będzie dla Ciebie odpowiedni

Liczba użytkowników opon całorocznych nieustannie się powiększa. Kierowcy dostrzegają zalety modeli wielosezonowych i chcą wykorzystać je również dla siebie. Warto jednak pamiętać o tym, że oprócz mocnych stron opony całoroczne mają również kilka minusów. W efekcie nie są odpowiednim wyborem dla wszystkich. Jeżeli Ty również zastanawiasz się nad przesiadką na model wielosezonowy, to sprawdź, w jakich przypadkach warto brać je pod uwagę.

Opony całoroczne czy sezonowe – oszczędność i wygoda użytkowania modeli wielosezonowych nie dla wszystkich

Jeden komplet opon na cały rok może zapewnić wygodę użytkowania oraz oszczędności. Jednak aby opony wielosezonowe mogły sprostać oczekiwaniom kierowcy, należy spełnić określone warunki. W przeciwnym razie może okazać się, że korzystanie z auta stanie się utrudnione, a próba wygenerowania oszczędności zakończy się dodatkowymi wydatkami na opony.

To, czy można bez obaw wybrać opony całoroczne, czy lepiej pozostać przy osobnych kompletach na zimę i lato, zależy od trzech głównych czynników: sposobu użytkowania samochodu, stylu prowadzenia, oraz ilości kilometrów pokonywanych w ciągu roku. Dlatego przed przesiadką z opon sezonowych na wielosezonowe warto zastanowić się, czy w każdym z tych obszarów wpisujemy się w typ kierowcy, dla którego przeznaczone są modele całoroczne.

Opony wielosezonowe są stworzone do jazdy miejskiej

Opony całoroczne nie zapewniają aż tak wysokich parametrów, jak modele zimowe zimą a letnie latem. W efekcie w warunkach występujących w poszczególnych sezonach spisują się wyraźnie słabiej. Dlatego wielosezonówki są przeznaczone przede wszystkim dla tych kierowców, którzy poruszają się w mieście i jego okolicach. 

W sezonie zimowym opony całoroczne oferują parametry przystosowane do jazdy na dobrze utrzymanych i często odśnieżanych drogach.

Dlatego mogą sprawdzić się w warunkach miejskich, ale zaśnieżone trasy oraz boczne i wiejskie drogi mogą okazać się dla nich wyzwaniem nie do pokonania. Ponadto należy mieć na uwadze, że modele wielosezonowe są wskazane jedynie wówczas, jeżeli jesteśmy w stanie zrezygnować z samochodu w przypadku wystąpienia trudnych warunków na drodze. 

Jeżdżąc na oponach całorocznych latem, również należy liczyć się m.in. z niższą przyczepnością oraz dłuższą drogą hamowania niż przy oponach letnich. Dlatego nawet jeżeli podróżujemy i wyjeżdżamy za miasto wyłącznie latem, to rozsądnie jest pozostać przy oponach sezonowych.

 

Jeżdżąc na oponach całorocznych, należy zachować umiarkowany styl prowadzenia

Opony wielosezonowe są w stanie równoważyć parametry w sezonie letnim i zimowym. W zamian za to nie są w stanie zapewnić aż tak wysokich osiągów, jak modele letnie i zimowe w odpowiadających im sezonach. Dlatego kierowcy decydujący się na model całoroczny powinni zachować spokojny styl jazdy – nawet jeżeli jeżdżą tylko po mieście. 

Podczas dynamicznego prowadzenia na oponach całorocznych da się odczuć m.in. wyraźnie niższą stabilność oraz mniejszą skuteczność hamowania w porównaniu z oponami sezonowymi. Dlatego kierowcy, którzy lubią wykorzystywać potencjał samochodu, powinni pozostać przy oponach letnich i zimowych. Jest to istotne również w kontekście mocy pojazdu – nie warto wybierać opon wielosezonowych do aut wyposażonych w silniki o dużej mocy, nawet jeżeli jeździmy spokojnie. W przeciwnym wypadku manewry takie jak. m.in. włączanie się do ruchu na mokrej nawierzchni mogą po prostu stać się uciążliwe. 

Modele wielosezonowe opłacają się jedynie przy niskich przebiegach

Guma stosowana do produkcji opon całorocznych może zachować odpowiednie parametry zarówno w dodatnich, jak i ujemnych temperaturach. Skutkiem ubocznym jest jednak niższa odporność na zużycie. W rezultacie opony całoroczne stają się naprawdę opłacalne dopiero przy przebiegach na poziomie około 8-10 tys. km rocznie i niższych. Wówczas rzeczywiście mogą pozwolić wygenerować oszczędności. 

Kierowcy, którzy pokonują w ciągu roku większy dystans niż 10 tys. km., mogą nie odczuć, że udało się cokolwiek zaoszczędzić. Za to przy wysokich przebiegach rzędu 17-20 tys. km. i więcej, zakup nowego kompletu całorocznego będzie niezbędny wyjątkowo często – nawet co około 1,5 roku. Może się przez to okazać, że zużyjemy aż trzy komplety całoroczne w czasie, w którym wystarczyłby nam jeden komplet letni i jeden zimowy.

 

Artykuł sponsorowany 

Skomentuj [ 0 ]
16:35, 14.10.2024 r.

Powrót do strony głównej


Wasze komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz




Redakcja serwisu ŁaskOnline.pl nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Popularne artykuły

Reklama

Reklama
Reklama

      

Najnowsze ogłoszenia

Przeglądaj

Dodaj ogłoszenie bezpłatnie

Reklama
Reklama
Reklama

Ostatnio na forum

Więcej dyskusji


      

Najnowsze komentarze

Pogoda

Facebook

Najnowsze zdjęcia

© Copyright 2011-2024 LaskOnline.pl - Codzienna Gazeta Internetowa

Realizacja: PRO-NET