Rozważasz opony całoroczne? Sprawdź, czy model wielosezonowy będzie dla Ciebie odpowiedni
Liczba użytkowników opon całorocznych nieustannie się powiększa. Kierowcy dostrzegają zalety modeli wielosezonowych i chcą wykorzystać je również dla siebie. Warto jednak pamiętać o tym, że oprócz mocnych stron opony całoroczne mają również kilka minusów. W efekcie nie są odpowiednim wyborem dla wszystkich. Jeżeli Ty również zastanawiasz się nad przesiadką na model wielosezonowy, to sprawdź, w jakich przypadkach warto brać je pod uwagę.
Opony całoroczne czy sezonowe – oszczędność i wygoda użytkowania modeli wielosezonowych nie dla wszystkich
Jeden komplet opon na cały rok może zapewnić wygodę użytkowania oraz oszczędności. Jednak aby opony wielosezonowe mogły sprostać oczekiwaniom kierowcy, należy spełnić określone warunki. W przeciwnym razie może okazać się, że korzystanie z auta stanie się utrudnione, a próba wygenerowania oszczędności zakończy się dodatkowymi wydatkami na opony.
To, czy można bez obaw wybrać opony całoroczne, czy lepiej pozostać przy osobnych kompletach na zimę i lato, zależy od trzech głównych czynników: sposobu użytkowania samochodu, stylu prowadzenia, oraz ilości kilometrów pokonywanych w ciągu roku. Dlatego przed przesiadką z opon sezonowych na wielosezonowe warto zastanowić się, czy w każdym z tych obszarów wpisujemy się w typ kierowcy, dla którego przeznaczone są modele całoroczne.
Opony wielosezonowe są stworzone do jazdy miejskiej
Opony całoroczne nie zapewniają aż tak wysokich parametrów, jak modele zimowe zimą a letnie latem. W efekcie w warunkach występujących w poszczególnych sezonach spisują się wyraźnie słabiej. Dlatego wielosezonówki są przeznaczone przede wszystkim dla tych kierowców, którzy poruszają się w mieście i jego okolicach.
W sezonie zimowym opony całoroczne oferują parametry przystosowane do jazdy na dobrze utrzymanych i często odśnieżanych drogach.
Dlatego mogą sprawdzić się w warunkach miejskich, ale zaśnieżone trasy oraz boczne i wiejskie drogi mogą okazać się dla nich wyzwaniem nie do pokonania. Ponadto należy mieć na uwadze, że modele wielosezonowe są wskazane jedynie wówczas, jeżeli jesteśmy w stanie zrezygnować z samochodu w przypadku wystąpienia trudnych warunków na drodze.
Jeżdżąc na oponach całorocznych latem, również należy liczyć się m.in. z niższą przyczepnością oraz dłuższą drogą hamowania niż przy oponach letnich. Dlatego nawet jeżeli podróżujemy i wyjeżdżamy za miasto wyłącznie latem, to rozsądnie jest pozostać przy oponach sezonowych.
Jeżdżąc na oponach całorocznych, należy zachować umiarkowany styl prowadzenia
Opony wielosezonowe są w stanie równoważyć parametry w sezonie letnim i zimowym. W zamian za to nie są w stanie zapewnić aż tak wysokich osiągów, jak modele letnie i zimowe w odpowiadających im sezonach. Dlatego kierowcy decydujący się na model całoroczny powinni zachować spokojny styl jazdy – nawet jeżeli jeżdżą tylko po mieście.
Podczas dynamicznego prowadzenia na oponach całorocznych da się odczuć m.in. wyraźnie niższą stabilność oraz mniejszą skuteczność hamowania w porównaniu z oponami sezonowymi. Dlatego kierowcy, którzy lubią wykorzystywać potencjał samochodu, powinni pozostać przy oponach letnich i zimowych. Jest to istotne również w kontekście mocy pojazdu – nie warto wybierać opon wielosezonowych do aut wyposażonych w silniki o dużej mocy, nawet jeżeli jeździmy spokojnie. W przeciwnym wypadku manewry takie jak. m.in. włączanie się do ruchu na mokrej nawierzchni mogą po prostu stać się uciążliwe.
Modele wielosezonowe opłacają się jedynie przy niskich przebiegach
Guma stosowana do produkcji opon całorocznych może zachować odpowiednie parametry zarówno w dodatnich, jak i ujemnych temperaturach. Skutkiem ubocznym jest jednak niższa odporność na zużycie. W rezultacie opony całoroczne stają się naprawdę opłacalne dopiero przy przebiegach na poziomie około 8-10 tys. km rocznie i niższych. Wówczas rzeczywiście mogą pozwolić wygenerować oszczędności.
Kierowcy, którzy pokonują w ciągu roku większy dystans niż 10 tys. km., mogą nie odczuć, że udało się cokolwiek zaoszczędzić. Za to przy wysokich przebiegach rzędu 17-20 tys. km. i więcej, zakup nowego kompletu całorocznego będzie niezbędny wyjątkowo często – nawet co około 1,5 roku. Może się przez to okazać, że zużyjemy aż trzy komplety całoroczne w czasie, w którym wystarczyłby nam jeden komplet letni i jeden zimowy.
Artykuł sponsorowany
- Skomentuj [ 0 ]
- 16:35, 14.10.2024 r.
Wasze komentarze
Dodaj komentarz
Reklama





Popularne artykuły
- Komunikat Powiatowego Lekarza Weterynarii w Łasku
- Otwarcie po pożarze! Odmieniony punkt Marketu Chińskiego w Łasku
- Łask. Odeszli do wieczności
- Łask. "Ogród Miejskie Zacisze" zakwitnie obok kolegiaty
- Łask. Odeszli do wieczności
- Sieradz, Zduńską Wolę i Łask połączą nowe szlaki rowerowe i turystyczne
- 32 BLT. Generał brygady Jeffrey T. Geraghty z wizytą w bazie
- Łask. Odeszli do wieczności
- Łask. Odeszli do wieczności
- Uroczyste otwarcie nowego skrzydła w Szkole Podstawowej w Marzeninie
Reklama


Najnowsze ogłoszenia
- poszukiwani respondenci z całej Polski!
- poszukiwani respondenci z całej Polski!
- poszukiwani respondenci z całej Polski!
- poszukiwani respondenci z całej Polski!
- poszukiwani respondenci z całej Polski!
- poszukiwani respondenci z całej Polski!
- poszukiwani respondenci z całej Polski!
- Spszotanie
- Porządkowanie działki
- Porzadki
Przeglądaj
Dodaj ogłoszenie bezpłatnie


Ostatnio na forum
- Jak zmienia się nasze miasto
- Szukam lokalnego korepetytora
- Podziękowanie
- Witam wszystkich, szukam lokalnego korepetytora
- Przerwy w oświetleniu ulic.
- Łohojsk nie powinien być już miastem partnerskim dla Łasku
- Zima,zima
- F16
- Czy mógłby ktoś wyjaśnić co z remontem drogi nr 473,cz będzie rondo w Bałuczu.
- Gdzie na bezpieczne zakupy
Więcej dyskusji
Najnowsze komentarze
- Szpital jest powiatu, burmistrzowi nic do tego. Starosta z tym nic nie robi już 6 rok...
- Drogi i drogi a może w końcu za szpital się pani weźmie bo od lat nic z tym nie robicie
- Mieszasz prawdy i "półprawdy". Co do noblisty - racja. Co do aktów własności - bzdury. Ja mam a
- filmiku, "mondralo" z Łaska, piewco miejskich klechd opowiadanych półgłosem na bazarku, gdybyś
- WIESIU Kolumna ma/chce być ekologiczna, to i nawierzchnie powinny być naturalne.
- Dla mnie to jest tak szokująca inwestycja że trudno mi w to uwierzyć.Wystarc
zy iść do muzeu - WIESIU Nie śledzisz spraw na bieżąco. Jest plan na kolejne ulice. NISKA , OSTATNIA, GRANICZNA i
- Nawet w Wielką Sobotę?
- będzie sie działo:) Lepsze to niż kiedyś olga lipińska nam serwowała:) kabarecik
- a skąd gmina ma pozostałe 40%? znowu podwyżki śmieci, wody i kanalizacji oraz czynszów? Wiesła
Pogoda
Najnowsze zdjęcia
-
Obchody 85. Rocznicy Zbrodni Katyńskiej w Łasku
-
Kiermasz Wielkanocny 2025 w Łasku
-
Łask oddał cześć "Żołnierzom Wyklętym"
-
X Sesja Rady Powiatu Łaskiego
-
Oddział pediatrii po remoncie
-
33. finał WOŚP w Łasku
-
Spotkanie Świąteczno-Noworoczne 2025
-
IX sesja Rady Miejskiej w Łasku
-
Obchody Narodowego Święta Niepodległości 2024 w Łasku
-
II Piknik Kół Gospodyń Wiejskich z powiatu łaskiego