Nie daj się zaskoczyć, sprawdź swoje ubezpieczenie
Podczas rejestracji na wizytę lub badanie podajesz PESEL, by potwierdzić swoje prawo do leczenia w ramach ubezpieczenia w NFZ.
Teraz możesz w każdej chwili sprawdzić w aplikacji mojeIKP, czy system potwierdza Twoje prawo do bezpłatnego leczenia.
mojeIKP to bezpłatna aplikacja na telefon, która daje dostęp do najważniejszych funkcji Internetowego Konta Pacjenta (IKP). Teraz na swoim telefonie, dzięki aplikacji, możesz kontrolować, czy Twoje ubezpieczenie w NFZ jest aktualne. Jeśli nie, podejmij odpowiednie kroki, zanim pójdziesz do lekarza.
Czym jest eWUŚ
Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) to system, który:
pozwala szybko sprawdzić Twoje prawo do świadczeń w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ)
jest codzienne aktualizowany o informacje z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS)
potwierdza prawo do świadczeń zdrowotnych osób ubezpieczonych w innych państwach UE/EFTA, które mieszkają w Polsce i mają odpowiednie poświadczenie wystawione przez NFZ.
Kiedy podajesz swój PESEL w rejestracji, pracownik opieki zdrowotnej sprawdza Twoje ubezpieczenie w systemie. Jeśli w systemie masz status:
„zielony” – system potwierdza Twoje prawo do świadczeń w ramach NFZ
„czerwony” – system nie potwierdza Twojego prawa do świadczeń w ramach NFZ. Nie zawsze oznacza to, że nie masz aktywnego ubezpieczenia.
Jak sprawdzisz eWUŚ w mojeIKP
Uruchom aplikację mojeIKP i:
zaloguj się
przejdź do sekcji e-zdrowie (na dole ekranu)
kliknij w kafelek „Ubezpieczenie zdrowotne”
zobaczysz na górze jeden z dwóch komunikatów:Narodowy Fundusz Zdrowia POTWIERDZA prawo do świadczeń zdrowotnych (zielony)
Narodowy Fundusz Zdrowia NIE POTWIERDZA prawa do świadczeń (szary).
Jeśli system nie potwierdza Twojego ubezpieczenia, zobaczysz też wyjaśnienie dodatkowe (znaczek „i” w kółeczku).
Co zrobić, gdy system nie potwierdza ubezpieczenia
Oto, co możesz zrobić, gdy system nie potwierdza ubezpieczenia (Twojego lub Twojej rodziny).
Złóż pisemne oświadczenie
Jeśli przysługuje Ci prawo do świadczeń, potwierdź to pisemnym oświadczeniem. To wystarczy, aby lekarz przyjął Cię w ramach ubezpieczenia.
Za osobę niepełnoletnią oświadczenie podpisuje opiekun. Oświadczenie składaj tylko wtedy, gdy jesteś pewien, że posiadasz aktywne ubezpieczenie zdrowotne – jeśli go nie masz, NFZ obciąży Cię kosztami leczenia.
Przedstaw dokument potwierdzający ubezpieczenie
Pokaż dokument potwierdzający Twoje prawo do świadczeń, np. legitymację emeryta-rencisty, zaświadczenie od pracodawcy lub aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.
Wyjaśnij swoją sytuację
Potwierdź u swojego pracodawcy, że objął Cię ubezpieczeniem i że odprowadza za Ciebie składkę zdrowotną. A także – że Twoja rodzina (np. mąż, żona, dzieci) jest zgłoszona do ubezpieczenia. Przekaż te informacje do swojego oddziału NFZ.
System nie potwierdza ubezpieczenia – zgłoś się do oddziału NFZ
Jeśli system nie potwierdza Twojego ubezpieczenia, czyli – potocznie mówiąc – nie wyświetla cię na zielono, zgłoś się do oddziału NFZ. EWUŚ się nie myli, a z pomocą pracowników NFZ możesz wyjaśnić swój status. W tym roku do Łódzkiego NFZ zgłosiło się już 865 osób, które w IKP lub w rejestracji poradni dowiedziały się, że EWUŚ nie potwierdza ich prawa do bezpłatnego leczenia.
Najczęstsze powody problemów ze statusem ubezpieczenia dotyczą członków rodziny osób zatrudnionych lub osób prowadzących działalność gospodarczą. Należą do nich między innymi:
zmiana pracodawcy i oczekiwanie na przetworzenie danych w systemach ZUS i NFZ (kilkudniowe);
brak zgłoszenia członka rodziny (męża, żony, dziecka) u nowego pracodawcy;
odłączenie od ubezpieczenia rodzica, gdy dziecko podejmuje krótkie zatrudnienie na przykład w okresie wakacji;
wskazywanie w dokumentach zgłoszeniowych do ubezpieczenia błędnych dat zgłoszenia członka rodziny (np. mama zatrudniona od 15.05.2024 u pracodawcy X i dziecko dopisane do ubezpieczenia mamy u tego samego pracodawcy od 02.05.2024)
Często system eWUŚ nie potwierdza prawa
do świadczeń, np. legitymację emeryta-rencisty, zaświadczenie od pracodawcy lub aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.
Wyjaśnij swoją sytuację
Potwierdź u swojego pracodawcy, że objął Cię ubezpieczeniem i że odprowadza za Ciebie składkę zdrowotną. A także – że Twoja rodzina (np. mąż, żona, dzieci) jest zgłoszona do ubezpieczenia. Przekaż te informacje do swojego oddziału NFZ.
System nie potwierdza ubezpieczenia – zgłoś się do oddziału NFZ
Jeśli system nie potwierdza Twojego ubezpieczenia, czyli – potocznie mówiąc – nie wyświetla cię na zielono, zgłoś się do oddziału NFZ. EWUŚ się nie myli, a z pomocą pracowników NFZ możesz wyjaśnić swój status. W tym roku do Łódzkiego NFZ zgłosiło się już 865 osób, które w IKP lub w rejestracji poradni dowiedziały się, że EWUŚ nie potwierdza ich prawa do bezpłatnego leczenia.
Najczęstsze powody problemów ze statusem ubezpieczenia dotyczą członków rodziny osób zatrudnionych lub osób prowadzących działalność gospodarczą. Należą do nich między innymi:
zmiana pracodawcy i oczekiwanie na przetworzenie danych w systemach ZUS i NFZ (kilkudniowe);
brak zgłoszenia członka rodziny (męża, żony, dziecka) u nowego pracodawcy;
odłączenie od ubezpieczenia rodzica, gdy dziecko podejmuje krótkie zatrudnienie na przykład w okresie wakacji;
wskazywanie w dokumentach zgłoszeniowych do ubezpieczenia błędnych dat zgłoszenia członka rodziny (np. mama zatrudniona od 15.05.2024 u pracodawcy X i dziecko dopisane do ubezpieczenia mamy u tego samego pracodawcy od 02.05.2024)
Często system eWUŚ nie potwierdza prawa do świadczeń w okresie oczekiwania przez osoby na decyzje innych organów. Jednakże po uzyskaniu decyzji przyznającej prawo do świadczeń zdrowotnych jest ona widoczna w systemie i problem znika.
W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą doradzamy, aby pamiętały o zgłaszaniu do ubezpieczenia zarówno siebie, jak i członków rodziny. Przypominamy, że data zgłoszenia członka rodziny nie może być wcześniejsza niż zgłoszenie głównego ubezpieczonego. Dotyczy to również sytuacji, w których zmiana danych płatnika polega jedynie na zmianie kodu tytułu do ubezpieczenia w ZUS. Prosimy również pamiętać, że nowe zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego musi być poprzedzone dokonaniem wyrejestrowania z poprzedniego ubezpieczenia.
- Skomentuj [ 0 ]
- 17:10, 19.08.2024 r.
Wasze komentarze
Dodaj komentarz
Reklama
Popularne artykuły
- Obowiązkowe szkolenie dla rolników
- Komunikat Powiatowego Lekarza Weterynarii w Łasku
- Łask. Odeszli do wieczności
- Atopowe zapalenie skóry — co to za choroba? Jak prawidłowo pielęgnować skórę?
- Święta z Powiatem Łaskim
- Gmina Łask podpisała umowę na dofinasowanie do budowy dróg
- Łask. Odeszli do wieczności
- Jest praca w Packservice
- Wirtualna strzelnica w ZSM–T w Ostrowie (video)
- Uwaga, przerwa w dostawie wody
Reklama
Najnowsze ogłoszenia
- Zaginal pies
- Sprzedam Działkę ROD Pierwiosnek
- Palety z przeznaczeniem na opał
- Mieszkanie do wynajęcia
- Sprzedam działkę
- Sprzedam mieszkanie z wyposażeniem
- oddam za darmo
- Mieszkanie
- kupię auto
- Łubianki
Przeglądaj
Dodaj ogłoszenie bezpłatnie
Ostatnio na forum
- Jakie ubrania przy azs
- Witam wszystkich, szukam lokalnego korepetytora
- Przerwy w oświetleniu ulic.
- Łohojsk nie powinien być już miastem partnerskim dla Łasku
- Zima,zima
- F16
- Czy mógłby ktoś wyjaśnić co z remontem drogi nr 473,cz będzie rondo w Bałuczu.
- Gdzie na bezpieczne zakupy
- GDZIE JEST POLICJA?!!!
- Przed wyborami parlamentarnymi
Więcej dyskusji
Najnowsze komentarze
- Tak, inwestycje to przyszłość, zwłaszcza w papiernie i produkcję tam papieru toaletowego! Rolka
- Pan przewodniczący na fb miłość wyznaje Trzaskowskiemu pisząc- moje marzenie :D. Beka
- Zachęcam Państwa oprócz zaznajomienia się z informacjami, także do drobnej analizy danej sytuac
- Jeden komentarz na temat artykułu, reszta jak zwykłe. To takie smutne.
- Jaka tam z niej barbi? Raczej baby born, bo wciąż trzeba ją za rękę prowadzić i decyzyjnie prz
- sylwester gawron | 11:35, 30.07.2014 r. IP: *.*.19.221 Teresa@ + Wnikliwa obserwatorka@ Ileż agre
- Laleczka Barbii nadal sprawuje rządy na zasadzie nic nie robienia. Tylko gdzie jest jest opiekun? S
- Celina zawsze może podać, ma go w głowie, czyli ma zawsze pod ręką, stąd ta nachalna reklama o
- Każdy czuje się zrezygnowany kiedy kończy się papier a nie ma kto podać nowej rolki.
- Do @Mam pomysła. Fajny pomysł ale jeśli zostałby zrealizowany to mielibyśmy w Łasku deficyt, n
Pogoda
Najnowsze zdjęcia
-
Obchody Narodowego Święta Niepodległości 2024 w Łasku
-
II Piknik Kół Gospodyń Wiejskich z powiatu łaskiego
-
Matura na 100 procent Mateusza Kozakowskiego
-
100-lecie Szkoły rolniczej w Sędziejowicach
-
VI sesja Rady Miejskiej
-
V sesja Rady Powiatu Łaskiego
-
IX Festiwal Róż w Łasku
-
Pożar w Woli Łaskiej - zdjęcia czytelników
-
Święto Truskawki 2024 - dzień 1 (koncerty)
-
Święto Truskawki 2024 - dzień 1