Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r., imieniny Sławomiry, Wiktorii, Iwona

Pogotowie Reporterskie

Historyczny moment dla Łódzkiego. Kolejna umowa na projekt z programu Kolej Plus podpisana

 

Odbudowa linii kolejowej nr 24 Piotrków – Bełchatów na długości ponad 33 km i jej wydłużenie o prawie 7 km. Nowe stacje i oczywiście nowe połączenia kolejowe. Właśnie podpisano kolejną umowę na projekt realizowany dzięki pieniądzom z rządowego programu Kolej Plus. To historyczny moment dla Łódzkiego, bo miasta takie jak Piotrków, Bełchatów, Wieluń i Wieruszów zyskają dostęp do międzynarodowego kolejowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk.

Umowę – z udziałem Grzegorza Schreibera, marszałka województwa łódzkiego i Arnolda Brescha, prezesa PKP PLK S.A. – podpisano w czwartek (15 grudnia) podczas Europejskiego Forum Gospodarczego, które 14 – 16 grudnia odbywa się w Hotelu Vienna House Andel's w Łodzi.

Projekt „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa” (w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus) polega na przygotowaniu studium projektowo-technicznego, obejmującego m.in. dokumentację wraz z decyzjami administracyjnymi i realizację robót.

Realizacja zadania oznacza odbudowę istniejącej linii kolejowej nr 24 na długości ok. 33,6 km i budowę nowego odcinka o długości ok. 6,6 km. Wybudowane zostaną też nowe stacje/przystanki kolejowe (Wola Krzysztoporska, Korczew, Bełchatów Miasto, Kurnos, Zarzecze, Trząs, Bogumiłów).

Dzięki inwestycjom z programu Kolej Plus i planowanej - w ramach Funduszy Europejskich dla Łódzkiego 2027 - budowie nowej linii kolejowej, która połączy Bełchatów z linią kolejową nr 131, stworzony zostanie nowy ciąg komunikacyjny w województwie łódzkim, łączący Piotrków Trybunalski, Bełchatów, Wieluń i Wieruszów. Będzie to historyczny moment dla regionu, bowiem miasta te zyskają dostęp do międzynarodowego kolejowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk.

W efekcie w ciągu 5 lat uruchomione zostanie (i sfinansowane przez Województwo Łódzkie) 5 par pociągów na dobę w relacji Łódź – Bełchatów/Bogumiłów, w tym jedna para będzie finansowana przez partnerów projektu.

Projekt ma zostać zrealizowany do 2028 r. Jego szacunkowa wartość to 661,7 mln zł, w tym wkład własny samorządów to 99,2 mln (Województwo Łódzkie - 38,1 mln, miasto Bełchatów - 30,6 mln, Kleszczów - 24,5 mln, gmina Bełchatów - 5 mln, gmina Wola Krzysztoporska - 1 mln).

- Do naszego województwa płyną kolejne środki. Kwota ponad 660 mln robi wrażenie – mówił marszałek Schreiber. – Zmodernizowana zostanie linia, która dziś jest wyłączona z obiegu. Chcemy przywrócić Bełchatowowi komunikację kolejową.

Wyniki naboru do programu Kolej Plus zostały ogłoszone w kwietniu. Ponad 13 mld zł pozwoli na realizację kilkudziesięciu inwestycji w całym kraju. To łącznie 1200 kilometrów linii kolejowych. Na liście wybranych projektów znalazły się wszystkie 3 zgłoszone przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.

To - oprócz odbudowy i wydłużeniu linii kolejowej nr 24 - budowa liczącej około 30 kilometrów linii kolejowej z Wielunia do Chorzewa Siemkowic, która zapewni mieszkańcom tej części województwa bezpośrednie połączenie z Łodzią (umowa na projekt została podpisana w sierpniu 2022 r.).

Trzeci z projektów to, realizowana przy współpracy z województwem świętokrzyskim, dokumentacja modernizacji około 88 kilometrów linii kolejowej nr 25 między Tomaszowem Mazowieckim i Skarżyskiem Kamienną.

Łączna wartość inwestycji, które zrealizowane zostaną w Łódzkiem to 1 miliard 250 milionów zł, z czego 1 miliard 50 milionów to dofinansowanie rządowe, a pozostała kwota to wkład samorządu naszego województwa i lokalnych samorządów.

Rola i znaczenie transportu kolejowego w regionie, a także planowane inwestycje w infrastrukturę kolejową to tematy poruszane podczas tegorocznego Europejskiego Forum Gospodarczego. Gościem specjalnymi panelu „Kolej siłą napędową rozwoju regionu – likwidacja wykluczenia komunikacyjnego w Łódzkiem” był Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - Celem rządowego programu Kolej Plus jest przyłączanie do mapy kolejowej miast powyżej 10 tys. mieszkańców i łączenie ich z największymi miastami w danym regionie – mówił. – Województwo łódzkie często stawiam jako przykład. Inwestujecie duże pieniądze w kolej – w infrastrukturę, w tabor. Śmiało też korzystacie z pieniędzy Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Skomentuj [ 0 ]
13:10, 17.12.2022 r.

Powrót do strony głównej


Wasze komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz




Redakcja serwisu ŁaskOnline.pl nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Popularne artykuły

Reklama

Reklama
Reklama

      

Najnowsze ogłoszenia

Przeglądaj

Dodaj ogłoszenie bezpłatnie

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ostatnio na forum

Więcej dyskusji

Reklama

      

Najnowsze komentarze

Pogoda

Facebook

Najnowsze zdjęcia

© Copyright 2011-2024 LaskOnline.pl - Codzienna Gazeta Internetowa

Realizacja: PRO-NET