Listonosz, kurier i dostawca przesyłek podczas epidemii koronawirusa
W czasie szalejącej pandemii koronawirusa, nie wszyscy mogli sobie pozwolić na pracę zdalną. Wśród bohaterów tych trudnych czasów są przede wszystkim służby medyczne i ratunkowe, pracownicy branży handlowej, ale też listonosze, dostawcy i kurierzy. Czy zadbano o bezpieczeństwo ich i odbiorców?
Do naszej redakcji napływają pytania - zarówno od odbiorców, którzy obawiają się, że dostawcy mogą roznosić chorobę, jak i od samych listonoszów i kurierów, którzy pracując, stykają się z ogromną liczbą ludzi i nie wiedzą, kto jest zdrowy, a kto stanowi dla nich bezpośrednie zagrożenie.
- Co z nami, listonoszami? Czy naprawdę jesteśmy bezpieczni? Chodzimy od domu do domu, nie wiemy, czy ktoś jest zarażony? Czy zdrowie nasze i naszych rodzin nie jest ważne? Niektórzy mieszkają z osobami starszymi. Nic o nas się nie mówi w telewizji. Co dalej? Boje się o zdrowie moje, moich dzieci, rodziny i znajomych z pracy - pisze zrozpaczony pracownik.
Zapytaliśmy Pocztę Polską oraz kilka firm kurierskich o to, czy kurierzy i listonosze, w czasie epidemii pracują jak dotychczas? Czy firmy wprowadziły dodatkowe środki ostrożności, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno pracownikom jak i odbiorcom przesyłek? Pytaliśmy też czy, w obawie o własne bezpieczeństwo, można odebrać paczkę czy list bez pokwitowania i czy znacząco wzrosła liczba nieodebranych przesyłek?
Jaką strategię na czas epidemii koronawirusa obrały firmy pocztowe i kurierskie? Poniżej przedstawiamy odpowiedzi kilku z nich.
Odpowiada Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej S.A.
- W związku z zawieszeniem transportu lotniczego, Poczta Polska wstrzymała przyjęcia przesyłek do niektórych krajów. Wprowadzone zostają zmiany w organizacji pracy placówek pocztowych: godziny pracy placówek w dni robocze skróciliśmy do sześciu godzin, przy czym w wybrane dni placówka będzie czynna w godz. 14.00-20.00 lub zamiennie przez trzy godziny w sobotę, także pozostałe placówki czynne dotychczas w soboty będą obsługiwać klientów przez trzy godziny - szczegółowe informacje o czasie pracy poszczególnych placówek można sprawdzić na www.poczta-polska.pl, placówki dotychczas mające status całodobowych obsługują klientów przez siedem dni w tygodniu od godz. 8.00 do 20.00. Natomiast punkty obsługi klienta w galeriach handlowych będą nieczynne.
Wprowadziliśmy zasadę, że przy każdym czynnym stanowisku obsługi klientów w naszych placówkach może przebywać tylko jeden klient. Szczegółowe informacje zostaną umieszczane na drzwiach wejściowych do placówek. Mając na uwadze bezpieczeństwo klientów i pracowników w placówkach zostały już wprowadzone tzw. strefy ochronne w bezpośredniej obsłudze klienta. Osoby wchodzące do placówki proszone są o zachowanie odległości około 1,5 metra podczas oczekiwania na obsługę i pozostawanie za znajdującą się na podłodze taśmą, także w trakcie świadczenia obsługi. Bliżej do pracownika klienci powinni podchodzić jedynie w celu okazania dokumentów i innych niezbędnych czynności - na wyraźną prośbę pracownika poczty. Zamiast egzekwować podpis na tablecie lub urządzeniu z rysikiem adresat zobowiązany jest do złożenia czytelnego podpisu (własnym długopisem) na karcie doręczeń lub nalepce adresowej w celu potwierdzenia odebrania przesyłki.
Poczta Polska nie zmienia zasad wypłaty przekazów rentowo-emerytalnych. Dla osób objętych kwarantanną, a pobierających te świadczenia, zostaną wdrożone szczególne procedury, pozostajemy w kontakcie z regionalnymi inspektorami sanitarnymi w tym zakresie. Płyny dezynfekcyjne i rękawiczki oraz dodatkowe środki dla pracowników zostały już zakupione i trafiają do wszystkich pracowników mających kontakt z klientami. Dbamy, by w pierwszej kolejności byli zaopatrywani w nie listonosze. Organizacja pracy tych grup zawodowych jest skierowana na realizację usług zgodnie z potrzebami klientów, jak i obowiązującym stanem prawnym, przy szczególnym zapewnieniu bezpieczeństwa naszych klientów.
Zarząd Poczty Polskiej podjął decyzję o wypłacie dodatkowego świadczenia na zakup środków do dezynfekcji oraz środków ochrony. Otrzymają je pracownicy mający bezpośredni kontakt z klientami i ładunkami pocztowymi. Każdy pracownik zatrudniony na stanowisku eksploatacyjnym, będący w stanie zatrudnienia na dzień uruchomienia wypłaty świadczenia, otrzyma dodatkowe świadczenie w wysokości 50 zł brutto.
W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników jesteśmy w stałym kontakcie z Głównym Inspektorem Sanitarnym i na bieżąco wprowadzamy jego zalecenia.
Odpowiada Tomasz Buraś, dyrektor zarządzający DHL Express Poland:
- Kurierzy pracują, dostarczając międzynarodowe przesyłki m.in. ze sprzętem kluczowym dla szpitali lub z artykułami higienicznymi dla konsumentów, dlatego utrzymanie ciągłości ich pracy jest niezwykle ważne. Nasza własna, dedykowana do transportu towarów międzynarodowa, sieć połączeń lotniczych i drogowych, działa nieprzerwanie, a serwis dostępny jest zarówno dla przesyłek międzynarodowych importowych, jak i eksportowych.
Ponieważ bezpieczeństwo i zdrowie są naszym nadrzędnym priorytetem, przeszkoliliśmy kurierki i kurierów z zachowania zasad bezpieczeństwa i higieny przy doręczaniu oraz odbiorze przesyłek. Są oni wyposażeni w preparaty służące do dezynfekcji, a także, w razie potrzeby, mają dostęp do rękawiczek i maseczek ochronnych.
W trosce zarówno o kurierów, jak i naszych klientów, proponujemy bezpieczne formy doręczenia przesyłek międzynarodowych, które nie wymagają kontaktu z kurierem - doręczenie pod inny adres, do automatu DHL lub właśnie doręczenie bez konieczności potwierdzenia podpisem. Odbiorcy otrzymują z wyprzedzeniem wiadomość SMS lub email z dostępem do aplikacji On Demand Delivery, która umożliwia im zmianę formy doręczenia. Mogą również skontaktować się z naszym Działem Obsługi Klienta telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Dostosowujemy się do aktualnych wytycznych oraz rozporządzeń wydawanych zarówno globalnie, jak również na poziomie poszczególnych krajów. Wdrożyliśmy szereg środków prewencyjnych i przygotowaliśmy odpowiednie procedury, aby wesprzeć działania przeciwko rozprzestrzenianiu się koronawirusa oraz aby sprostać nowym zasadom wprowadzanym przez naszych klientów.
Odpowiada Małgorzata Maj, rzecznik prasowa DPD Polska:
- DPD Polska funkcjonuje normalnie. Kurierzy DPD Polska wykonują swoje obowiązki stosując się do zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministerstwa Zdrowia. Zostali odpowiednio przeszkoleni, otrzymali materiały edukacyjne, również w formie graficznej. Wszystkich poinformowano także o zasadach postępowania w okresie zwiększonych zachorowań na choroby wirusowe i zobowiązano do przestrzegania zaleceń nadzoru sanitarnego. Firma jest w trakcie wyposażania kurierów w higieniczne środki zabezpieczenia osobistego (maski, jednorazowe rękawiczki foliowe), które mają zapewnić bezpieczeństwo w kontakcie z klientem, np. podczas regulowania należności, akceptowania płatności na terminalach płatniczych i składania podpisów na terminalach kurierskich. Ponadto kurierzy, którzy w ostatnim czasie mieli kontakt z osobą zarażoną lub wrócili z kraju, gdzie występują ogniska koronawirusa, zostali objęci 14-dniową kwarantanną.
W związku z nadzwyczajnymi środkami ostrożności dotyczącymi zagrożenia koronawirusem kurierzy mają prawo dostarczać przesyłki pod drzwi bez podpisu odbiorcy pod warunkiem, że kurier nawiąże wcześniej kontakt z odbiorcą i odbiorca wyrazi zgodę na takie doręczenie. Rozwiązanie to ma zapewnić maksymalną ochronę dla klienta i kuriera podczas doręczenia. Niektóre procedury doręczeniowe podyktowane są jednak wymogami prawnymi i procedurami zdefiniowanymi przez klientów i te wymagają bezpośredniego kontaktu z odbiorcą. W ich przypadku podejmujemy działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa obu stronom. Aby wspomóc naszych podwykonawców, jesteśmy także w trakcie wyposażania kurierów w środki zabezpieczenia osobistego: kurierzy otrzymają maseczki, które mogą być zakładane podczas kontaktu z klientem, o ile klient wyrazi takie oczekiwanie w trosce o własne bezpieczeństwo. Otrzymają również jednorazowe foliowe rękawiczki, które można podawać odbiorcom, aby zapewnić im komfort podczas regulowania należności, akceptowania płatności na terminalach płatniczych i składania podpisów na terminalach kurierskich.
DPD Polska podjęła także działania mające na celu informowanie odbiorców za pośrednictwem SMS-ów i e-maili o zasadach bezpiecznych doręczeń (odbiór poza pomieszczeniem, pozostawienie przesyłki w bezpiecznym miejscu, np. w recepcji czy na portierni).
Chcąc zapewnić bezpieczeństwo klientom, pracownikom i współpracownikom, DPDgroup wdrożyła na początku lutego br. we wszystkich jednostkach, w tym w siedzibie DPD Polska, środki zapobiegawcze zgodne z zaleceniami światowych i krajowych instytucji nadzoru sanitarnego i epidemiologicznego. W związku z tym pracownicy i współpracownicy DPD Polska niezwłocznie otrzymali w różnych formach szczegółowy instruktaż sanitarny i higieniczny zawierający zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministerstwa Zdrowia wsparty odpowiednimi instrukcjami graficznymi rozmieszczonymi we wszystkich placówkach i biurach firmy. Aby zminimalizować ryzyko kontaktu pracowników z patogenem, zalecamy prowadzenie spotkań przez telefon, skype, tele- i wideokonferencje. Wielu pracowników wykonuje pracę zdalną. Pracownicy zostali poinstruowani na temat konieczności dezynfekowania miejsca i narzędzi pracy.
Odnośnie wzrostu liczby nieodebranych przesyłek, należy się z tym liczyć. Jeśli przesyłka adresowana jest do zamkniętej placówki, kurier może zwrócić przesyłkę do nadawcy.
Informacje dotyczące odbierania i nadawania przesyłek InPost:
Także firma InPost reaguje na bieżące wydarzenia i zapewnia swoim klientom możliwie najbezpieczniejsze formy odbierania i wysyłania przesyłek. Firma przestrzega także przed cyberprzestępcami, podszywającymi się pod InPost. Wchodząc na stronę, znajdziesz aktualizowane na bieżąco informacje.
Jak informuje firma InPost, w związku z sytuacją związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa COVID-19, chcielibyśmy poinformować o naszych rekomendacjach i działaniach, które podjęliśmy w ostatnich dniach. W najbliższych tygodniach rekomendujemy:
- Gdy masz wybór pomiędzy dostawą przez kuriera InPost a dostawą do Paczkomatu InPost - zamawiaj do Paczkomatu. Pozwala to ograniczyć kontakt z innymi osobami,
- Odbieraj paczki możliwie jak najszybciej. Dzięki temu z bezpiecznej formy odbioru z Paczkomatu skorzysta więcej osób,
- Odbierając paczkę z Paczkomatu InPost nie dotykaj panelu sterującego - otwórz skrytkę za pomocą aplikacji InPost z poziomu smartfona (aplikacja do pobrania w sklepach App Store i Google Play),
- Przy dostawach do domu/mieszkania zachowaj odpowiedni dystans i odbieraj przesyłki w drzwiach lub przed domem, celem minimalizowania czasu bezpośredniego kontaktu. Przy odbiorze przesyłki podaj kurierowi tylko kod odbioru,
- Przy dostawach realizowanych przez kuriera, zdecyduj się na płatność przy zamówieniu lub dokonaj płatności przed przyjazdem kuriera (poprzez opcję PayByLink). Jeśli z jakiegoś powodu nie było to możliwe - opłać przesyłkę u kuriera bezgotówkowo,
Zgodnie z wytycznymi instytucji sanitarnych, unikaj bezpośredniego kontaktu w formie witania się przez podanie rąk oraz przekazywania - w trakcie składania podpisów - telefonów, komputerów mobilnych czy długopisów itp.
- Podjęliśmy odpowiednie działania z troski o naszych pracowników, klientów i partnerów. Ich bezpieczeństwo, ochrona, a także informowanie o ewentualnych zagrożeniach jest naszym priorytetem - czytamy w komunikacie.
Więcej regulacji na stronie InPost.pl.
- Skomentuj [ 2 ]
- 13:25, 25.03.2020 r.
Wasze komentarze
Wiola @ 08:29, 26.03.2020r. IP: *.*.76.12
Listonosze pracują tak jak pracowali do tej pory czyli zdalnie! Znowu a-vizo w skrzynce pomimo, że wszyscy w domu ;) Cóż na pocztę się nie wybieram bo to nie sklep ani apteka...
Jak zyć bez Poczty Polskiej @ 10:34, 26.03.2020r. IP: *.*.32.213
A jeśli awizo od komornika, to zaraz zapuka do drzwi.
Ja Was ludzie nie rozumiem. Sami siebie wińcie, bo listonosz jednak był. Nigdy nie zdarzyło mi się / a ogrodzenie bez dzwonka/, że listonosz nie zatrąbił, nie poczekał kilka minut. Jeśli nie słyszę, nie widzę - to sama jestem sobie winna. Też tak bywało.
Miłych i uczynnych listonoszy serdecznie pozdrawiam i zdrowia życzę.
Dodaj komentarz
Reklama
Popularne artykuły
- Sanatorium last minute? Kuracja w górach albo nad morzem
- Łask. Spotkanie Świąteczno-Noworoczne (zdjęcia)
- 32 BLT w interpelacji poselskiej
- Łask. Odeszli do wieczności
- Plan kolędy na nadchodzący tydzień
- Łask. Odeszli do wieczności
- Pierwsi w tym roku stracili prawo jazdy za nadmierną prędkość
- Łask. Odeszli do wieczności
- Muzyczna uczta w Kolegiacie Łaskiej
- Buczek. Ważna informacja
Reklama
Najnowsze ogłoszenia
- domek do wznajecia
- Znaleziony kundelek, oddam w dobre ręce
- Mieszkanie do wynajęcia
- Oprawa muzyczna - skrzypce na ślub i inne okazje
- Cięcie
- Działki budowlane
- Szukam firmy
- Oddam 1,5 tony gruzu
- Sprzedam pilarkę elektryczna
- SPRZEDAŻ ŁÓŻKA REHABILITACYJNEGO
Przeglądaj
Dodaj ogłoszenie bezpłatnie
Ostatnio na forum
- Podziękowanie
- Witam wszystkich, szukam lokalnego korepetytora
- Przerwy w oświetleniu ulic.
- Łohojsk nie powinien być już miastem partnerskim dla Łasku
- Zima,zima
- F16
- Czy mógłby ktoś wyjaśnić co z remontem drogi nr 473,cz będzie rondo w Bałuczu.
- Gdzie na bezpieczne zakupy
- GDZIE JEST POLICJA?!!!
- Przed wyborami parlamentarnymi
Więcej dyskusji
Najnowsze komentarze
- Popieram. Najlepiej to na wszystkie drzewa dać zgodę na wycinkę a miejsca zabetonować. Bedzie cu
- A może tych chorych pracowników od wydawania tych pozwoleń wysłać do Ciechocinka na wypoczynek
- Wydyskutowana decyzja - nadal jw ustach pana przewodniczącego brzmi dla mnie niepoważnie, mimo iż
- Jak geniuszu, przyswoiłeś już sobie polskie słowo "wydyskutowana" czy też język polski dla cie
- A ty na swoją studniówkę poszedłeś aby się najeść?
- kolejny odcinek fajnie sie oglada ten w srodku kola gospodyn wiejskich i kierownik hali BIS
- A narzekaja na biedę. Impreza w kolumna park kosztuje krocie. Ciekawe czy nie wyszli głodni?
- Naszykuję sobie popcorn na kolejny odcinek nieśmiesznej komedii :D
- Czy mieszkańcy Gorczyna mimo, że dobro naszej gminy wiązali z innym osobami, mogą liczyć mimo w
- Organicznie obowiązuje 40?
Pogoda
Najnowsze zdjęcia
-
Spotkanie Świąteczno-Noworoczne 2025
-
IX sesja Rady Miejskiej w Łasku
-
Obchody Narodowego Święta Niepodległości 2024 w Łasku
-
II Piknik Kół Gospodyń Wiejskich z powiatu łaskiego
-
Matura na 100 procent Mateusza Kozakowskiego
-
100-lecie Szkoły rolniczej w Sędziejowicach
-
VI sesja Rady Miejskiej
-
V sesja Rady Powiatu Łaskiego
-
IX Festiwal Róż w Łasku
-
Pożar w Woli Łaskiej - zdjęcia czytelników