Piątek, 29 listopada 2024 r., imieniny Błażeja, Saturnina, Fryderyka

Pogotowie Reporterskie

W jaki sposób obcokrajowcy szukają pracy w Polsce

Obcokrajowcy mają osiem głównych kanałów, którymi szukają pracy w Polsce – wynika z badania „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe” Monster Talent Sourcing Services. Wciąż niewykorzystanym kanałem rekrutacji są media społecznościowe i targi pracy.

Serwisy internetowe z ogłoszeniami o pracę 

To główny kanał, przez który obcokrajowcy szukają pracy. Robi tak 68 proc., a 35 proc. udało się zrobić to skutecznie. Z punktu widzenia rekrutera internetowe serwisy ogłoszeniowe powinny stanowić podstawowe narzędzie do poszukiwań.

„W przypadku, gdy szukamy specjalistów z danej branży, powinniśmy wychodzić do kandydatów, publikując ogłoszenia także na zagranicznych serwisach z ogłoszeniami o pracę albo na tych o zasięgu międzynarodowym” – zauważa Aleksandra Pocheć, Konsultant w Monster Talent Sourcing Services.


Biznesowe portale 

Drugim ważnym kanałem poszukiwań, który doceniają obcokrajowcy, są portale biznesowe. Z badań wynika, że aż 50 proc. kandydatów w ten sposób szuka pracy, ale tylko 21 proc. tak ją znajduje. Potencjał biznesowych portali jest wciąż niewykorzystany, tymczasem jest to gigantyczna baza talentów. Portale biznesowe mogą wspierać rekrutacje, zwłaszcza w przypadku kandydatów pasywnych. Warto monitorować te portale i budować przy ich udziale bazę potencjalnych pracowników.

 

Agencje pośrednictwa 

To ciekawe, że obcokrajowcy często kierują kroki do agencji pośrednictwa. Robi tak 33 proc., a 12 proc. znajduje w ten sposób pracę. Agencje coraz częściej się profilują, czyli szukają jedynie kandydatów konkretnych profesji (np. do pracy w IT czy handlu) lub oferują pracę na określonych zasadach (np. tymczasową). Wykorzystanie agencji pośrednictwa jako partnera w rekrutacji może być korzystne, jeśli poszukiwany przez nas pracownik wpisze się w profil działalności danej agencji. 

Media społecznościowe 

Gigantyczna przepaść pomiędzy oczekiwaniami kandydatów a rezultatami poszukiwań. Social media są wciąż niewykorzystanym kanałem rekrutacji cudzoziemców. 32 proc. poszukuje w ten sposób pracy, a zaledwie 3 proc. znajduje ofertę dla siebie.

„To jasny sygnał, że rekruterzy mają do zagospodarowania gigantyczny, a zupełnie zmarginalizowany obszar, po którym poruszają się kandydaci. Jedną z możliwości, jaką dają media społecznościowe, jest zbudowanie grupy zainteresowanej konkretną tematyką. Przykładowo poszukując kandydatów np. ze znajomością języków obcych, warto zbudować społeczność wokół kultury danego języka czy kraju” – komentuje Aleksandra Pocheć z Monster Talent Sourcing Services.

Bezpośredni kontakt z firmami 

Okazuje się, że obcokrajowcy dość odważnie podchodzą do poszukiwań pracy, bo 28 proc. szuka bezpośrednio w firmach, a 11 proc. w ten sposób znajduje pracę.

„Chcąc w ten sposób budować bazę kandydatów i potencjalnych pracowników, należy zadbać o anglojęzyczną wersję strony z widoczną zakładką kariera i możliwością aplikowania on-line. Jest duża szansa, że poprzez stronę zgłoszą się obcokrajowcy już znający firmę i spełniający oczekiwania na konkretne stanowisko” – radzi Pocheć.

Znajomi i rodzina 

Badanie Monster Talent Sourcing Services pokazało, że 27 proc. obcokrajowców pyta o pracę znajomych i rodzinę, a 17 proc. w ten sposób znalazło zatrudnienie. Z drugiej strony z badań i obserwacji rynku przez HR-owców wynika, że system poleceń jest bardzo skuteczny.

Warto założyć, że pracownicy firmy mają wśród znajomych poszukiwanych specjalistów i z myślą o nich przygotować system poleceń pracowniczych. W ramach tego kanału poszukiwań aktualni pracownicy firmy otrzymują gratyfikację za rekomendację zakończoną zatrudnieniem kandydata. Ten sposób rekrutacji znacznie skraca czas poszukiwań. Obcokrajowcy mają większe zaufanie do pracy z polecenia.

Targi pracy, eventy biznesowe 

Ten punkt pokazuje niszę w poszukiwaniach pracowników zza granicy. Okazuje się, że 14 proc. z nich szuka w ten sposób pracy, a znajduje jedynie 1 proc! Chcąc skutecznie poszukiwać kandydatów do pracy na targach, trzeba zadbać o obecność podczas imprezy wielojęzycznych przedstawicieli firmy. Poza tym warto przygotować miejsce do rozmowy z kandydatem, a także wyraźnie zaznaczyć, w jaki sposób można aplikować do pracy. Skutecznym zabiegiem jest np. zaaranżowanie ściany z wywieszonymi aktualnymi ofertami pracy. Kandydatów zraża do starania się o pracę w firmie, obecność na stoisku osoby, która nie posiada podstawowej wiedzy o ofertach pracy. Zniechęcające są także stoiska z ulotkami jedynie w języku polskim. 

Organizacje wspomagające (NGO)

Badania pokazują, że dla części cudzoziemców naturalnym miejscem, do którego kierują kroki w poszukiwaniu pracy, są organizacje pozarządowe. O pracę pyta w nich 6 proc. badanych, natomiast nikt nie znalazł za pośrednictwem NGO-sów pracy. Organizacje pozarządowe mogą być dobrym partnerem w rekrutacji pod warunkiem, że działają na styku zainteresowań cudzoziemców i potrzeb biznesu. 

Podczas rekrutacji kandydatów zza granicy warto działać na kilku płaszczyznach poszukiwań. Badania Monster Talent Sourcing Services pokazały, że obcokrajowcy szukający pracy w Polsce są bardzo aktywni i sięgają po rozmaite narzędzia oraz możliwości. 65% respondentów zadeklarowało, że korzystało z więcej niż jednego kanału, a 25% korzystało z co najmniej czterech. Dlatego dla pracodawcy chcącego efektywnie zarządzać procesami rekrutacyjnymi, ważne jest wielokanałowe poszukiwanie talentów. 

Skomentuj [ 0 ]
09:25, 26.03.2018 r.

Powrót do strony głównej


Wasze komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz




Redakcja serwisu ŁaskOnline.pl nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Popularne artykuły

Reklama

Reklama
Reklama

      

Najnowsze ogłoszenia

Przeglądaj

Dodaj ogłoszenie bezpłatnie

Reklama
Reklama
Reklama

Ostatnio na forum

Więcej dyskusji


      

Najnowsze komentarze

Pogoda

Facebook

Najnowsze zdjęcia

© Copyright 2011-2024 LaskOnline.pl - Codzienna Gazeta Internetowa

Realizacja: PRO-NET