Wtorek, 26 listopada 2024 r., imieniny Delfiny, Lechosława, Konrada

Pogotowie Reporterskie

Projekt „Słyszę, mówię więc więcej rozumiem”

Powszechnie wiadomo, iż słuch ma kluczowe znaczenie dla rozwoju mowy i jego upośledzenie stanowi bezpośrednią przyczynę wielu zaburzeń komunikacyjnych.

Przy ograniczonej słyszalności dziecko z trudem przyswaja mowę, odbiera dźwięki w formie zniekształconej i w taki sposób próbuje je realizować. W konsekwencji prowadzi to do zaburzeń wymowy. Wszelkie statystyki jednoznacznie wskazują na wzrastającą liczbę dzieci ujawniających  różnorodne zaburzenia  językowe, a logopedyczna praktyka poradniana potwierdza wzmożone w ostatnich latach nasilenie zaburzeń komunikacyjnych u dzieci. Cześć z nich uwarunkowana jest właśnie zakłóceniami słuchu obwodowego lub  centralnego przetwarzania słuchowego stanowiącego podłoże wielu zaburzeń neurorozwojowych.

Dzieci w wieku przedszkolnym są nieustannie narażone na utratę słuchu, istnieje, bowiem wiele potencjalnych czynników mogących spowodować tego typu uszkodzenia. Należą do nich między innymi: infekcje wirusowe, stany zapalne ucha środkowego i wewnętrznego, urazy mechaniczne, choroby górnych dróg oddechowych. Bagatelizowanie i lekceważenie ich może powodować nawet duże ubytki słuchu przewodzeniowego i prowadzić m.in. do zaburzeń mowy.

Istnieje wiele nowoczesnych, skutecznych strategii terapeutycznych ukierunkowanych na stymulację przetwarzania słuchowego, wykorzystywanych w terapii zaburzeń mowy takich jak: opóźnienie rozwoju mowy, afazje, w terapii  dysleksji, w terapii zaburzeń komunikacyjnych towarzyszących autyzmowi, ADHD. Podstawą do uruchomienia tych strategii jest konieczność przeprowadzenia badania słuchu i weryfikacja centralnego przetwarzania słuchowego. Brak możliwości przeprowadzenia szybkiej diagnozy, nie tylko opóźnia sam proces rehabilitacji dziecka, ale również może przyczynić się do pogłębienia zaburzeń lub pojawienia się wtórnych nieprawidłowości rozwojowych.

W ramach obowiązujących standardów diagnostycznych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych weryfikacja słuchu obwodowego powinna stanowić więc jedno z pierwszych badań diagnozujących podłoże zaburzeń językowych u dzieci. W związku z powyższym pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łasku podjęli się dodatkowych starań o pozyskanie środków finansowych na zakup urządzenia audiometrycznego do przeprowadzenia badań słuchu. We współpracy ze Starostwem Powiatowym i Stowarzyszeniem Dobroczynnym „RAZEM” opracowali projekt, który pozwolił sfinansować zakup audiometru. Od września rodzice dzieci przedszkolnych będą mogli skorzystać z bezpłatnego badania słuchu i konsultacji logopedycznych w ramach realizacji projektu „Słyszę, mówię więc więcej rozumiem” realizowanego w przedszkolach na terenie Gminy Łask.

Projekt dofinansowano ze środków Programu ,,Działaj Lokalnie IX” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce oraz Stowarzyszenie Dobroczynne ,,Razem”

 

Źródło: Powiat Łaski

Skomentuj [ 0 ]
11:41, 07.09.2016 r.

Powrót do strony głównej


Wasze komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz




Redakcja serwisu ŁaskOnline.pl nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Popularne artykuły

Reklama

Reklama
Reklama

      

Najnowsze ogłoszenia

Przeglądaj

Dodaj ogłoszenie bezpłatnie

Reklama
Reklama
Reklama

Ostatnio na forum

Więcej dyskusji


      

Najnowsze komentarze

Pogoda

Facebook

Najnowsze zdjęcia

© Copyright 2011-2024 LaskOnline.pl - Codzienna Gazeta Internetowa

Realizacja: PRO-NET