Niedziela, 24 listopada 2024 r., imieniny Emmy, Flory, Jana

Pogotowie Reporterskie

"Możesz to zmienić"

 

"Możesz to zmienić" to tytuł kampanii społecznej, której celem jest zachęcenie mieszkańców dużych miast do reagowania w sytuacji, gdy są oni świadkami napadu lub gwałtu. Brutalne napaści zdarzają się nie tylko w ciemnych zaułkach, bramach i dzielnicach o nie najlepszej reputacji. Coraz częściej dochodzi do nich w centrach miast, w miejscach dobrze oświetlonych i w obecności przechodniów. 

Ci mimowolni świadkowie widząc napad, powinni zareagować, pomóc ofierze. Jednak często przechodzą obojętnie. Nie robią nic. Pomimo płaczu, krzyku, czy wyraźnego wołania o pomoc. Tu rodzi się problem, ponieważ powstaje zjawisko przyzwolenia społecznego, które ułatwia napastnikom atakowanie kolejnych ofiar.
25 czerwca 2015 w Łodzi zorganizowana została konferencja prasowa z udziałem inicjatorów kampanii, przedstawicieli Policji oraz MPK.

 

Według badań przeprowadzonych przez firmę SW Research, 61% ludzi nie reaguje gdy widzi przemoc na ulicy - mówi Anna Bielecka, organizator kampanii społecznej "Możesz to zmienić".
Jako przyczynę braku reakcji respondenci najczęściej podawali strach o własne zdrowie (76,6 %) lub strach przed konfrontacją z napastnikiem (74,1%). 48% pytanych nie reaguje bo uważa, że to nie ich sprawa, a 41,2 % nie reaguje, bo jest zniechęcona przyszłym kontaktem z policją. 46,3 % nie reaguje, bo uważa, że nie jest wystarczająco silna, natomiast 40,7 % nie reaguje dlatego, że inni także nie reagują. Firma SW Research przeprowadziła na potrzeby realizacji kampanii także innowacyjne badania emocji, tzw. Emotrack. Z badań  tych wynika, że dominującymi emocjami towarzyszącymi oglądaniu spotu są złość oraz smutek.
Celem naszej kampanii społecznej "Możesz to zmienić" jest zmiana sposobu myślenia i postaw ludzi, którzy mogą stać się świadkami napaści. Chcielibyśmy pokazać, że warto i należy reagować w takich sytuacjach. Nie trzeba być wysportowanym, postawnym mężczyzną. Istnieją różne rodzaje pomocy. Można podejść do napastnika i zwrócić mu uwagę. Ale wystarczy nawet stojąc w oddali zadzwonić na policję, straż miejską lub poprosić kogoś innego o pomoc. Jest wiele sposobów. Może pomóc nastolatka, osoba starsza czy silny mężczyzna. Każdy może coś zrobić. Każdy powinien coś zrobić - mówi Anna Bielecka, organizator kampanii społecznej "Możesz to zmienić".
Inicjatorem kampanii jest Paweł Dąbrowa. Kilka miesięcy temu - jako jeden z wielu przechodniów - był świadkiem napadu w centrum Warszawy. To było ścisłe centrum miasta. Jednak nikt nie zareagował. Nikt nie pomógł dziewczynie, która została zaatakowana w miejscu publicznym. Płakała i wołała o pomoc. Prawie wszyscy świadkowie przeszli obojętnie. Paweł zareagował. Napastnik uciekł, a dziewczyna została uratowana.
Dla mnie to był naturalny, zwykły odruch. Nie czuje się przez to bohaterem. Chciałbym aby inni też tak postępowali - mówi Paweł Dąbrowa, organizator kampanii społecznej "Możesz to zmienić".
Organizatorzy kampanii, Anna Bielecka i Paweł Dąbrowa, stworzyli pełną strategię kampanii społecznej.Jednym z jej elementów jest innowacyjny, interaktywny spot kampanii. Po raz pierwszy w Polsce widzowie będą mogli zadecydować o rozwoju wydarzeń w spocie poprzez social media. Jedno proste działanie w trakcie oglądania spotu pozwoli uratować ofiarę. 
Spot będzie emitowany w środkach komunikacji miejskiej w Warszawie oraz kilkunastu innych miastach wojewódzkich, także w internecie m.in. na stronie internetowej www.mozesztozmienic.pl, na portalu YouTube, różnych blogach i portalach społecznościowych takich jak: Facebook, Twitter i Google+. Pomagają nam w tym najbardziej wpływowi blogerzy w Polsce. Zaplanowane są także konferencje prasowe, wywiady, publikacje, promocja kampanii społecznej w mediach, również internetowych, a także warsztaty dla młodzieży. Planujemy dotrzeć do jak największego grona odbiorców - mówi Paweł Dąbrowa, organizator kampanii społecznej "Możesz to zmienić".
Spot filmowy został wyreżyserowany przez Filipa Syczyńskiego, który wygrał ostatnią edycję międzynarodowego konkursu twórców reklam The New York 2014 VideoContest. Filmy, przy których pracował były pokazywane m.in. na festiwalach w Cannes i Sundance.
Producentem wykonawczym spotu jest Mayday Films we współpracy z Pin Up Studio oraz Moth Films. Montażem spotu zajęła się firma mindframe.
Ambasadorami akcji zostało wiele wyjątkowych osobowości ze świata kultury i sztuki. Wspierają nas:Mela Koteluk, Urszula Dudziak, Marika, Filip Bobek, Józef Pawłowski, Anna Karczmarczyk, Klaudia Halejcio, Olga Kalicka, Lilu, Liber, Sound'N'Grace a także obecna Miss Polski Ewa Mielnicka. Zakładamy, że dzięki sympatii widzów oraz zaufaniu społecznemu, które posiadają, kampania będzie skutecznie zachęcać ludzi do działania, reagowania i pomocy ofiarom napadów- mówi Anna Bielecka, organizator kampanii społecznej "Możesz to zmienić".
Organizatorzy kampanii na ten moment szacują, że dzięki emisji spotu na monitorach w środkach komunikacji miejskiej w wielu polskich miastach oraz dzięki współpracy z blogerami i ambasadorami,dotrą z kampanią do ponad 6 mln osób.
Cała kampania realizowana jest na zasadzie pro publico bono.
Pragniemy uwrażliwić ludzi na krzywdę, która dzieje się tuż obok, którą każdy z nas mógłby przerwać, pomagając. To jest możliwe. Są różne sposoby. Zawsze można pomóc. Chcemy pokazać, że dobro człowieka nie powinno być nam obojętne - mówią organizatorzy kampanii społecznej "Możesz to zmienić" Anna Bielecka i Paweł Dąbrowa.
Dzięki uprzejmości przedsiębiorstwa MPK-Łódź sp.z o.o., spot kampanii społecznej Możesz to zmienić będzie emitowany do końca września w środkach komunikacji miejskiej w Łodzi. Również inne przestrzenie promocyjne należące do MPK-Łódź sp. z o.o. zostały udostępnione dla realizacji celów kampanii i promowania właściwych zachowań społecznych.

 

źródło: Policja Łask

Skomentuj [ 6 ]
16:46, 25.06.2015 r.

Powrót do strony głównej


Wasze komentarze

Piotr @ 19:55, 25.06.2015r. IP: *.*.33.46

Akcja jak najbardziej pożyteczna ale nic z tego nie będzie tak długo jak polskie prawo będzie chroniło bandytów i złodziei. Spróbuj cokolwiek zrobić takiemu np. gwałcicielowi. Najpierw prokuratura sprawdzi czy nie przekroczyłeś obrony koniecznej, a jeśli nawet ona się nie doczepi to przestępca może i tak "pociągnąć" cię z cywilnego. Nie zapominajmy o wielu przypadkach jak choćby sprawa człowieka który napadnięty na własnym podwórku przez kilku pijanych mężczyzn pobił jednego z nich bodajże sztachetą od płotu. Jak zasądził polski (nie)zawisły sąd? 500 zł, oczywiście nie dla pokrzywdzonego a dla bandytów którzy go napadli na jego własnej posesji.
Na poparcie moich słów dodam że nawet "polski" vice-minister Kozdroń (swoją drogą niezły oszołom) stwierdził że nie może być mowy o zasadzie "mój dom jest moją twierdzą". Tak takich mamy polityków.
Dlatego zamiast głupich akcji potrzebna jest zmiana prawa tak żeby praworządny obywatel wiedział że prawo zawsze stoi po jego stronie a nie po stronie bandyty.

Angelika @ 22:01, 25.06.2015r. IP: *.*.246.115

Po co? żeby dostać w po gębie a kiedy "obronimy" ofiarę to jeszcze zostać ukaranym?

Po co reagować skoro gwałciciel posiedzi 5 lat i wychodzi by znów gwałcić?

olo do Piotr @ 11:04, 26.06.2015r. IP: *.*.18.198

100% racji! inna sprawa to czy ktoś widział w Łasku czy Kolumnie piesze patrole policji? bo ja nie a byłyby jak najbardziej pożądane!

idzi @ 11:24, 26.06.2015r. IP: *.*.131.184

Oczywiście myślisz o pieszym patrolu ale tylko pod twoim domem?

olo @ 12:04, 26.06.2015r. IP: *.*.18.198

nie miałem na myśli swojego domu bo do mnie nikt nie proszony nie wejdzie ! mam na myśli wzorem innych miast patrole piesze,rowerowe i to wszystko w ramach oszczędności a jeśli samochód to do konkretnych interwencji

elis @ 14:25, 26.06.2015r. IP: *.*.209.252

O jakim poszanowaniu można mówić,jesli wieczorami na Batorego ryczą motory i inne wynalazki,że nie można spać i nikt z tym nie zrobi porządku.Wszystko rozumie,ale ograniczenia hałasu chyba każdego obowiązują.

Dodaj komentarz




Redakcja serwisu ŁaskOnline.pl nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Popularne artykuły

Reklama

Reklama
Reklama

      

Najnowsze ogłoszenia

Przeglądaj

Dodaj ogłoszenie bezpłatnie

Reklama
Reklama
Reklama

Ostatnio na forum

Więcej dyskusji


      

Najnowsze komentarze

Pogoda

Facebook

Najnowsze zdjęcia

© Copyright 2011-2024 LaskOnline.pl - Codzienna Gazeta Internetowa

Realizacja: PRO-NET